Isännöintialan keskittyminen

isännöinti helsinki hämeenlinna tampere

Isännöintiblogi nro 4.

Isännöitsijä Tommy Jansson kertoo blogissaan isännöintialan kuulumisia, erityisesti kaupungeista Helsinki, Hämeenlinna ja Tampere. Huomioi videosarjamme, joka täydentyy vähitellen mm. youtubessa. Isännöintiblogi ei ole mainos.

Hei ja mukavaa syksyn alkua kaikille. Tänään ajattelin kirjoittaa teille isännöintialan keskittymisestä. Jotta voisimme puhua nykyisyydestä tai tulevaisuudesta on meidän katsottava ensin hieman taaksepäin.

Lainsäätäjämme halusivat tehdä tarkennuksia lainsäädäntöön, jotta asuinrakennusten erityistarpeet tulisi paremmin huomioiduiksi ja edistämään nykymallista asunto-osakeyhtiöasumista. Mikäli tällaista ei olisi tehty, niin tänäkin päivänä asunto-osakeyhtiöitä ohjaisi osakeyhtiölaki ja asiat olisivat mielestäni paljon huonommalla tolalla. Me olimme 1920-luvulla edistyksellisiä monessakin mielessä ja erityisesti tähän lakiin liittyen, se oli jotain aivan uutta. Tuo laki oli hyvin suppea nykyiseen verrattuna ja edelleen suurelta osin siihen vaikutti otteet osakeyhtiölaista. Voidaan sanoa, että tuolloin syntyi nykykäsitys isännöitsijästä. Isännöitsijä siis vastaa sellaisesta kiinteistöistä missä pääsääntöisesti asutaan ja seurataan asunto-osakeyhtiölakia.

Miksi sitten isännöitsijä on hyvä olla olemassa? Isännöitsijällä on taloyhtiössä hyvin monta eri roolia tai ainakin pitäisi olla. Isännöitsijä huolehtii siitä, että taloyhtiö toimii siten kuin yhtiön osakkeenomistajat toivovat, kunhan lainsäädäntöä noudatetaan. Hän hankkii tarvittavia palveluja, huolehtii taloudesta, suunnittelee korjaus-/perusparannushankkeita, noudattaa taloyhtiön hallituksen ohjeita ja paljon muuta. Hän on tavallaan kuin suuryrityksen toimitusjohtaja, mutta tavoitteet liittyvät voiton tavoittelun sijasta hyvän ja edullisen asumisen tavoitteluun.

Olen huolestuneena seurannut kuinka monet vanhat isännöitsijätoimistot ovat liittyneet isompiin toimistoihin. Isot toimistot ovat lähestyneet minuakin ja tarjonneet mahdollisuutta olla osa jotakin isompaa kokonaisuutta. On tuollaisella isolla koolla paljon hyviä puolia, siten voi saavuttaa mm. isoja markkinointisäästöjä, luoda vahvempaa brändiä ja pikkujouluissa on enemmän porukkaa. Pienelle toimistolle hyvä asiakas on todella tärkeä ja siitä halutaan pitää kiinni jo pelkästään taloudellisessakin mielessä, suuryritykselle tällaisella ei ole merkitystä, yksi asiakas ei heiluta laivaa. Isolla toimistolla tehtävät ovat usein hajautettuja ja yhden taloyhtiön hoitoon voi osallistua hetkittäin suurilukuinen joukko, joka ei välttämättä voi mitenkään muistaa juuri tämän taloyhtiön erityispiirteitä, koska tällä joukolla on paljon muitakin asiakaskiinteistöjä hoidossaan. Paras olisi sellainen tilanne, jossa isännöitsijä hoitaa vähemmän kiinteistöjä ja niissä enemmän tehtäviä, kuin se, että kiinteistöjä on paljon ja tehtäviä niissä vähän. Mielestäni on tärkeää, että edes yhdellä ihmisellä on käytössään koko kuva hallinnoitavasta kiinteistöstä, eikä vain pirstaleita sieltä ja täältä.

Keskittyminen voi olla hyväksi monessa asiassa, mutta lopullinen hinta sille voi olla kova. Kilpailu on tervettä markkinataloudessa ja se osaltaan suojelee kuluttajaa. Se, että isot yritykset ostavat pienempiä on vain yksi kilpailua rajoittava tekijä, voi olla vielä hankalampikin syy. Alamme olemaan tilanteessa, jossa isännöintialan vaatimukset ovat koventuneet niin paljon, että uusien yritysten syntyminen voi olla tulevaisuudessa hyvinkin vähäistä. On mahdollista, että tulevaisuudessa kysynnän ja tarjonnan laki ei olekaan taloyhtiöille etu ja hallinnolliset kulut nousevat. Muutos on meistä kaikista kiinni ja siitä mitä me toivomme tulevaisuudelta.

Oikein mukavaa syyspäivää teille kaikille.

Tommy Jansson

Mikäli pidät sivustamme, niin tykkää Facessa:-)

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*